Ronda

8 november 2019 - Ronda, Spanje

Ronda, hoog in de bergen.

Het is koel en,s morgens bewolkt af en toe een beetje zon tijdens de wandeling.

Ronda is een witte Andalusische stad die gebouwd werd boven op een rots, uiteraard met de bedoeling zich te verdedigen. Het waren de Moren die dit knappe staaltje van bouwkunst hebben gerealiseerd. Het wordt gezien als één van de mooiste stadjes van Andalusië en er zijn dus ook heel wat bezienswaardigheden te vinden. Wij hebben alvast een overzicht gemaakt van wat je zeker moet zien in Ronda.

De Puente Nuevo verbindt de El Tajo kloof en meteen ook de twee stadsdelen Mercadillo en het historische deel La Ciudad. Op haar hoogste punt is ze net geen honderd meter hoog. De middelste boog bestaat uit twee delen. Het hoogste centrale deel meet zowat 90 meter hoog. Ooit zaten gevangenen vast in de bovenste ruimte van het middendeel maar of ze iets van het wonderlijke uitzicht werd gegund is te betwijfelen. Nu is er een klein informatiecentrum met uitleg over de bouw van de brug en kort de geschiedenis van Ronda.

Santa Maria la Mayor

De kathedraal van Ronda heeft een rare mix aan bouwstijlen. De kerk is gebouwd op resten van een moskee na de herovering van Ronda op de Moren (mei 1485). Er zijn in de bakstenen mudejartoren, de huidige klokkentoren, bouwstenen verwerkt van de vroegere minaret. Vanuit de galerijen zaten leden van het stadsbestuur en notabelen te kijken naar evenementen die zich op het plein afspeelden.

begin van 1900 werd in het oude centrum van de Spaanse stad Ronda dit statige huis hier gebouwd.

Een welgestelde familie welke lid was van de religieuze congregatie van de Salesianen van Don Bosco liet dit bouwen als opvanghuis voor bejaarde paters en zieken van de orde.

Het huis is rijkelijk versierd en heeft een zeer grote tuin met machtig mooie uitzichten over de vallei vlakbij de beroemde brug van Ronda. Het onderste deel van het huis als ook de tuin is te bezoeken. Voor 2 euro kan men alles zelf bekijken.

Adres is in het oude hart van de stad, Calle Tenorio 20

Nadat we dit alles hebben gezien en beleefd willen we gaan lunchen en dan.....begint het regenen - het valt met bakken uit de lucht.

Gisteren liepen we nog met de jas te zeulen en nu ligt de jas in de koffer en hebben we alleen een plastic cape. Brrr.