Gibraltar

7 november 2019 - Gibraltar, Gibraltar

Gibraltar.

Vandaag 6 november gaan we optijd in de bus naar Gibraltar.

Paspoort mee want Gibraltar is een stukje Engeland in Spanje. Je maakt er eenvoudig een dagtrip heen vanuit Spanje of Marokko en maakt daar al snel kennis met de vele Berberapen. Een bezoek aan Gibraltar betekent namelijk ook een bezoek aan de vele Berberapen die er wonen. Deze makaken zijn de enige apen die in Europa in het wild leven, namelijk op de bekende rots van Gibraltar. Ontzettend leuk om deze apen te ontmoeten, maar echte apenstreken kan je hier ook zeker verwachten.

Zodra je vanuit Spanje de grens overloopt, ben je ook direct in Engelse sferen.

Na de grens stappen we in busjes en gaan we op pad door de smalle straatjes met z,n scherpe bochten en het zeer drukke verkeer.

En als toppunt heb je hier een landingsbaan wele dwars door de stad

loopt. Het is dus ook een vlieg- en treinstation in een.

Na de stad gaan we de rots op en verder naar boven zie je de apen.

In de stad  kom je vrij snel de klassieke rode telefooncel tegen. Ook in de winkelstraat vind je Engelse winkelketens, zoals Debenhams, en je kunt direct terecht in een pub voor een traditioneel English breakfast of een grote pint. Toch voelt het wat vreemd, aangezien het klimaat hier een stuk aangenamer is dan wanneer je in Engeland bent. Ook zal je in Engeland zeker geen wilde apen tegen komen.

De wegen zijn hier erg spectaculair. Je rijdt door tunnels en smalle wegen met haarspeldbochten. Sommige stukken zijn ook erg stijl met de afgrond direct naast je. Een fantastische set dus voor een James Bond film. The Living daylights is hier opgenomen met Timothy Dalton als 007. Gelukkig wordt er veel voorzichtiger gereden op deze spannende wegen dan dat James Bond deed.

Men maakt veel reklame voor tax free shopping maar dat is maar beperkt en het betreft vooral electronica - parfum - rookartikelen.

Hier hebben we ophet plein geluncht. Harm vis en chips en ik een heerlijke salade. Aan het einde van de middag nog even een bakkie koffie en dan weer door de douane voor de volgende stop en wel bij de jetset in Marbella. Een plaatsje waar je luxe in de overtreffende trap aantreft, maar ook de gewone man die de straat aanveegt.

Hier zijn we een uurtje en dan op naar Ronda, een van de witte dorpen cq stadjes.

Het Ligt  hoger in de bergen, dus daar is het koeler.

1. Ina:
    Hoi allebei
    De foto s allemaal zelf genomen?👍
    Zo te zien hebben jullie nog lekker weer.
    Geniet maar lekker, weet precies wat jullie gezien hebben, wij deden ooit ook zo n reis. Mooie herinneringen aan 🙋‍♀️👵🏻👴🏻
  2. Waltraud:
    7 november 2019
    Wat fijn om weer een stukje van jullie reis te lezen. Wat zien jullie weer veel...en het zonnetje erbij. Heerlijk...veel plezier nog !
  3. RiFra:
    7 november 2019
    Moi, Wat weer mooi ja! Het leuke is dat het voor ons allemaal zo bekend is, het jammere dat wij dat door de pech met ons kotje al dit moois moeten missen. Ook Ronda is prachtig, beroemd door zijn brug! Geniet ze en laat ons weer meegenieten dmv de foto's! Laifs RiFra
  4. Lida de vries mulder:
    7 november 2019
    Een mooi reisverhaal en mooie foto's genieten jullie er maar van groeten Lida
  5. Anneke:
    7 november 2019
    Mooie foto's, veel plezier!!!
  6. Derry:
    8 november 2019
    Leuk om zo met jullie "mee te reizen" , mooie verhalen en prachtige foto's!! Veel plezier🤗🤗