Cordoba

4 november 2019 - Santa Cruz, Seville, Spanje

De kathedraal:

In het hart van de Spaanse stad Córdoba ligt de Mezquita Catedral de Córdoba. Dit gebouw heeft in een periode van 1300 jaar dienst gedaan als moskee én als kathedraal. Het is dan ook een bijzonder gebouw waarin verschillende bouwstijlen en religies samensmelten, een tekenend voorbeeld van de geschiedenis van de stad. Sinds 1984 staat het dan ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en het is de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad.

1.1. Van kerk naar moskee

De bijzondere Mezquita stamt uit de achtste eeuw en werd op de plek gebouwd waar een oude Visigotische kerk stond. Córdoba was tot 711 voornamelijk Christelijk, maar in 711 veroverden de Moren het gebied. De katholieken werden gedwongen om de helft van de kerk te verkopen aan de nieuwe moslimbevolking, maar die groeide zo snel dat ook de andere helft van de kerk opgekocht werd. De kerk werd gesloopt en in de plaats werd op dezelfde plek een nieuwe moskee gebouwd. Men gebruikte marmer en verschillende metalen uit de omgeving en uit nabijgelegen Romeinse villa’s werden zo’n 780 marmeren zuilen gehaald. Die zuilen waren echter niet hoog genoeg, wat de Moren oplosten door een tweede laag bogen op de zuilen te bouwen die de Mezquita vandaag haar uniek karakter geven.

Later zijn we door De joodse wijk van Cordoba gelopen, kleine nauwe straten waar het ook ,s zomers heerlijk koel blijft want er kan geen zon komen. Dit in tegenstelling van de patio tuinen welke niet bijzonder groot zijn qua oppervlakte maar wel schitterend mooi.

S, avonds was er nog een paardeshow met een flamenco danseres.

Al met al een prachtige dag en behoorlijk  moe ,s  avonds , o ja de temperatuur is hier

22 graden.

Hier eet je ,s avonds laat maar de lunch is ook pas om 14 uur

1. RiFra:
    Hallo globetrotters,
    Kan alleen maar zeggen: JALOERS! Geweldig daar in Andalusië! Geniet ze saampjes
    Laifs RiFra
  2. Wieke Huisma:
    4 november 2019
    mooi, staat ook nog op mijn wensenlijstje (Andalusië)
  3. Ina:
    Hoi Harm en Grietje
    Ja mooie cathedraal hè. Heel imposant. Waren jullie ook in het huis van Pilatus’? Dacht het te herkennen, vond ik ook prachtig met veel bougainville. Geniet maar lekker samen. Groetjes van ons. Anne en ina