Lake Kournas

8 september 2019 - Rethymno, Griekenland

Vandaag weer op pad en wel naar Lake Kournas.

Onderweg zagen we verschillende mooie plekken inclusief eentaverne om even een stop te maken voor een kopje koffie.

Toen we weer weg wilden rijden zagen we mooie witte bloemen bloeien op het arme zandstrand. Niet overal maar zo een plek en daar staan een paar pluimen van deze zeenarcis. Ik noemde hem een edelweis aan zee. Zeer bijzonder.

Pancratium maritimum

De zeenarcis noemen we in het Latijn de Pancratium maritimum. Hij groeit in het zand op het strand en lijkt weinig voeding nodig te hebben. Hij bloeit in september na het eerste regenbuitje, als er weinig andere bloemsoorten zijn.

Lake Kournas

Kournas is het grootste zoetwatermeer van Kreta. Het ligt in het departement van Chania43 kilometer ten westen van de gelijknamige stad en 26 km ten westen van Rethymnon. Eenvoudig te bereiken met de auto. Niet direct een vakantiebestemming, al kun je hier wel overnachten, maar leuk voor een dagje uit tijdens je vakantie op Kreta.

Kournas lake is een tikkeltje commercieel. Een rij Griekse taverna’s langs de oever met overdekte terrassen en uitzicht op het meer. Bij aankomst zie je direct een piertje met aangemeerde waterfietsen. Ze zijn te huur voor een tochtje over het meer van Kournas.

Eenden, ganzen en watervogels zijn hier genoeg. Ook het aanbod van panorama terrassen, wat hoger gelegen, wordt niet onder stoelen of tafels geschoven.

We hebben aan het eind van de middag de dag afgesloten met een heerlijk kopje koffie met wat lekkers.

1. Waltraud:
    9 september 2019
    Super mooi, fijn dat jullie ons zo mee laten genieten!!
  2. RiFra:
    9 september 2019
    Hallo luitjes,
    Wat hebben jullie weer een heerlijke vakantie! Wij zijn nog nooit op Kreta geweest, maar wat we zo zien is het een erg mooi eiland. De trip naar het meer, prachtig de zeenarcis. Lijkt inderdaad wel erg veel op edelweiss. Nou geniet ze verder lekker van het weer en de mooie omgeving!
    Laifs Rifra