polonnaruwa

22 februari 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Archeologisch museum en bezoek Koningsstad Polonnaruwa

Woensdag 21-02-2018

Het is weer vroeg op en om half 9 in de bus voor een bezoek aan het archeologisch museum en dan aansluitend een bezoek aan de oude

Koningsstad.

Deze bestemming in het noordelijke binnenland van Sri Lanka kent een lange geschiedenis. Deze voormalige hoofdstad van Ceylon (de oude naam van Sri Lanka) veranderde van een belangrijke vestiging tot een verzameling door planten overwoekerde ruïnes.

Mede dankzij het werk van UNESCO is de stad nu weer bijna volledig hersteld naar haar oude glorie. Prachtige beeldhouwwerken, indrukwekkende gebouwen en eeuwenoude zwembaden maken dit een van de mooiste ruïnes in het noorden van Sri Lanka.

De ruïnes van Polonnaruwa tonen de vergevorderde architectonische vaardigheid en creativiteit van de bevolking van het oude Ceylon. Op het hoogtepunt was de stad enkele kilometers lang, zich uitstrekkend langs de oevers van het meer Parakrama Samudra. Boeddhistische en hindoestaanse kloosters, extravagante paleizen en een stevige stadsmuur van 6 kilometer benadrukten de belangrijke status van deze stad.

Wij waren net gearriveerd  bij de ruines toen kwam er ook een grote groep hele jonge monikken. Ze liepen allemaal netjes 2 aan 2 en in een fel oranje gekleurd monikkenkleed. Ook liepen er een paar jongens in het wit mee,

Die waren van een “gewone school” er was ook een leraar en een onderwijzende monnik bij.

Voor de jonge monikken was het een tour langs de grote beelden van Boedha.

Behalve de ruines kwamen we er ook apen en een varaan tegen en zagen we een paar mooie Lotus bloemen bloeien.

Bij terugkomst in het hotel was de kamer netjes en het bed versierd met rozenblaadjes.

Hoe romantisch is dat.

1. Ina:
    22 februari 2018
    Wat een kleurrijk land en lekker zonnig.
    Drinken jullie alleen maar ceylon thee?😂
  2. Waltraud Dallinger:
    22 februari 2018
    Wat fijn dat wij weer met jullie mee mogen genieten.
    Schitterend, ben nu al benieuwd naar jullie persoonlijk verhaal.
    Maar eerst nog lekker genieten !!!